Świadome budowanie marki osobistej to nie jest praca na dzień, miesiąc czy rok. To czasami lata wytrwałych i przemyślanych działań na różnych płaszczyznach. Dlatego im wcześniej zdamy sobie sprawę z tego, jak istotna jest to kwestia, tym szybciej będziemy mogły zabrać się do pracy.

 

Budowanie świadomego wizerunku powinnyśmy rozpocząć od odpowiedzi na kilka podstawowych pytań:

  1. Co chcesz osiągnąć poprzez budowanie swojej marki?
  2. Jakie wartości w życiu i biznesie są dla Ciebie ważne?
  3. Jakie są Twoje mocne i słabe strony?
  4. Jak chcesz być odbierana przez otoczenia?
  5. Jaka jesteś Ty sama? Jaki jest Twój sposób bycia, styl itp.?

Jeżeli bardzo skrupulatnie przygotujesz odpowiedzi na powyższe pytania, automatycznie otrzymasz szkic swojego wizerunku. Dopiero na tej podstawie będziesz mogła go budować. Nie zawsze wynik będzie taki, jaki byś chciała. Ale to jesteś Ty. Prawdziwa, autentyczna osoba. W żadnym przypadku nie próbuj tego zmieniać. Jeżeli będziesz kreować siebie na osobę, którą nie jesteś, nigdy nie zbudujesz swojej marki. A co najgorsze, otoczenie od razu wyłapie fałsz jaki będzie z ciebie płynął. Uwierz mi, od razu Twoje działania legną w gruzach. A odbudowanie zachwianego wizerunku jest bardzo trudne.

Ustaliłyśmy zatem w jaki sposób przygotować się do budowania świadomego wizerunku. Teraz przejdźmy do konkretnych działań. Wiesz jaka jesteś i jaki jest Twój cel. Na tej postawie przygotuj odpowiedni komunikat dla otoczenia.  O co w tym chodzi? O sposób w jaki będziesz się wypowiadała zarówno na żywo, jak i pisząc artykuły, czy publikując informacje w mediach społecznościowych. Pamiętaj, że od tego momentu Twój przekaz musi być spójny na wszystkich płaszczyznach działania.

Może się to wydawać trudne do zrobienia. Nic mylnego? Jeżeli Twój wizerunek będzie się opierał na autentyczności Twojej osoby, nie będzie to trudne działania. Czasami będziesz działała instynktownie i te działania będą właściwe. Oczywiście muszą one być przemyślane. Jest wiele przykładów kiedy nieprzemyślane działania powodowały zachwianie wizerunku osobistego. Przypomnę incydent z Janem Rokitą w samolocie. Nie wnikam kto zawinił. Tak naprawdę to nawet nie wiem, czy zostało to do końca wyjaśnione. Jaki jednak wydźwięk miało to zdarzenie, każda z nas wie.

 

Techniki budowania marki osobistej

 

Wygląd zewnętrzny

Od tego należy zacząć w pierwszej kolejności. Stwierdzenie

„Jak Cie widzą, Tak Cię piszą”

jest tutaj bardzo trafne. Przeanalizujmy swój wygląd zewnętrzny, mowę ciała oraz sposób komunikacji. Czy są spójne. Czy informują od razu świat o tym co chcemy mu przekazać. Czy wyglądamy tak, że potencjalny klient uwierzy w naszą wiarygodność. Jeżeli same nie potrafimy sobie z tym aspektem poradzić, warto zasięgnąć porady specjalisty.

 

Działania na zewnątrz

Czyli tak naprawdę pokazywanie się w swojej społeczności. Mogą to być spotkania networkingowe, warsztaty, szkolenia, wykłady, wydarzenia itp. Zawsze jednak dobieraj je skrupulatnie, zastanawiając się czy przyniosą Ci zamierzony skutek. W końcu musisz poświęcić swój czas i pieniądze, niech zwrot będzie adekwatny do wkładu. Potem możemy zadbać o to, aby zaistnieć w prasie, radiu czy telewizji.

 

Marka osobista ON-LINE

Z racji zasięgu tutaj jest dość duże pole do popisu. Pamiętajmy jednak, że bez działań offline nie mają one racji bytu. Może teraz powiecie, że znacie całe rzesze osób, które tylko w tej sposób zbudowały swój wizerunek. Ja Wam odpowiem. Oczywiście tak można, ale odpowiedź mi szczerze od kogo kupisz szybciej daną usługę. Od osoby znalezionej w Internecie, czy od tej którą poznałaś i z którą rozmawiałaś. Osobę z krwi i kości, a do tego miłą, sympatyczną i pomocną.

 

Wizerunek osobisty – pozostałe narzędzia on-line:

  1. Identyfikacja wizualna to  podstawa komunikacji z otoczeniem
  2. Strona internetowa – tzw. „Must have”
  3. Blog – narzędzie budowania pozycji eksperta
  4. Social media – kontakt z publiką
  5. Wyszukiwarka internetowa jako podstawowe źródło wiedzy o sobie samym

Każde z tych narzędzi ma potężne działanie. Dlatego postaram się je opisać w kolejnych częściach.

Na koniec wspomnę tylko, że nieodzowną częścią budowania naszego wizerunku jest monitorowanie naszych działań. Czyli sprawdzaj co mówią inni o tobie, odpowiadaj na komentarze i maile. Udzielaj się na różnych grupach.

 

Jeżeli nie jesteś pewna jak dobrać odpowiedni narzędzia zapraszam na bezpłatną konsultację. TUTAJ!!!