Grupa docelowa, a może lepiej zabrzmi jej ustalenie to jeden z najważniejszych punktów organizacji naszego biznesu. Jeżeli wiemy dokładnie do kogo mówimy (czyli kto jest naszym potencjalnym klientem), wszystkie działania stają się o wiele prostsze. Wiemy przede wszystkim w co inwestować, aby działalność była opłacalna.

Grupa docelowa najważniejsze aspekty:

Jak ustalić grupę docelową?

Ostrzegam od razu, że nie ma złotego środka na ustalenie idealnej grupy docelowej. Moim zdaniem najlepsza jest metoda prób i błędów. Zakładamy, że dana grupa będzie najlepsza i próbujemy zaspokajać jej potrzeby. Potem badamy czy idziemy w dobrym kierunku. Jeżeli nie modyfikujemy działania.

A teraz bardziej szczegółowo. Najlepiej wyjaśnię na przykładzie. Zakładam, że projektujemy ubrania. Wiadomo nie jesteśmy dużą korporacją, więc szyjemy konkretne modele. Ustalamy, że będą to na przykład ubrania dla eleganckich Pań do pracy i na wyjścia specjalne. Zastanawiamy się teraz jakiej garderoby takie Panie będą potrzebować – sukienki, spódnice czy spodnie. Jakie stanowiska zajmują i jakim budżetem miesięcznym dysponują. Czyli ile mogą wydać w naszym sklepie. W jakim są wieku, gdzie mieszkają. To będzie warunkować modele oraz kolorystykę. Jaki mają status rodzinny.  A nawet gdzie spędzają wolny czas. To powiem nam, czy będą również potrzebować innych ubrań.  Jeżeli dokładnie ustalimy wszystkie te kwestie, to powstanie nam idealna grupa docelowa.

Podsumowując w pierwszej kolejności ustalamy produkt lub usługę jaką oferujemy. Następnie określamy nasze możliwości oraz ograniczenia w tej kwestii. Potem odpowiadamy sobie na pytania powyżej i budujemy grupę docelową.

Po jakimś czasie może okazać się, że grupa to nie do końca nam odpowiadająca. Możemy wówczas ją zawęzić lub rozszerzyć. Możemy również diametralnie ją zmienić, jeżeli zajdzie taka potrzeba. Nic nigdy nie musi być ustalone na stałe.

Kto może mi pomóc w ustaleniu grupy docelowej

Po pierwsze Ty sama. Postaw się w rolę swojego klienta i zastanów się na co ty sama byś zwracała uwagę. Co by Cię zainteresowało i zachęciło do skorzystania z takiej, a nie innej oferty. Trzymając się dalej naszego przykładu zastanów się w jaki sposób i gdzie Ty zamawiasz swoją garderobę. Na co zwracasz uwagę i w jakich przedziałach cenowych kupujesz określoną części garderoby.

Jeżeli już prowadzisz działalność dokładnie sprawdź swoje dotychczasowe klientki. Te najlepsze mogą być właśnie Twoją idealną grupą docelową. Poproś je o wypełnienie ankiety w której odpowiedzą na pytania przytoczone powyżej i zaproponuj coś w zamian.

Możesz również poprosić znajomych o pomoc. Jeżeli wydadzą Ci się dobrym przykładem Twojej grupy docelowej. Nie pytaj jednak cioci na emeryturze, jeżeli Twój produkt to garderobę dla kobiet biznesu.   Nic Ci to nie da.

Kolejnym świetnym sposobem na poznanie swojej grupy docelowe są spotkania, szkolenia, warsztaty, eventy. Oprócz tego, że zawierasz nowe znajomości możesz pytać i sondować potencjalnych klientów. Możesz sama zainicjować takie wydarzenie i zaprosić swoją potencjalną grupę docelową. Jeżeli nie masz doświadczenia w wystąpieniach tego typu zobacz o czym powinnaś pamiętać. Eventy oprócz możliwości szukania grupy docelowej to świetna promocja Twojego biznesu on-line. Jeżlei chcesz się więcej dowiedzieć na ten temat zapraszam do Joanny Suchockiej i jej Strefy Kobiet. Kobieta wulkan inspiracji i świetna specjalistka od kreowania biznesów kobiet.

Korzyści z ustalenia grupy docelowej

Można wymienić ich wiele. Kilka z nich podaję poniżej:

  • niższe koszty reklamy i promocji
  • niższe koszty prowadzenia biznesu, wiesz dokładnie dla kogo tworzysz produkt i nie wypuszczasz nietrafionych bubli
  • wiesz do kogo mówisz, a więc automatycznie tworzysz wartościowy content odpowiednim językiem korzyści
  • Twój biznes będzie się rozwijał, ponieważ produkt jest trafiony
  • budujesz lojalność u swoich klientów będąc spójną w podejmowanych działaniach

 

Czy coś się stanie jeżeli nie ustalę grupy docelowej

Oczywiście, że nie. Możesz długo działać nie znając dokładnie tej grupy. Gwarantuje jednak, że będziesz się miotać. Biznes nie będzie się prężnie rozwijał, a Ty nie będziesz mogła znaleźć przyczyny. Mogą się wówczas pojawić błędne decyzje czy inwestycje. Co za tym idzie problemy finansowe oraz nadszarpnięcie Twojego wizerunku. Obdudowanie go nie będzie już takie proste.

 

Czy masz już ustaloną swoją grupę docelową? Czy nadal szukasz tej idealnej? Jakich metod używałaś lub używasz?